Toto Albanese steals the post-election show as News Corp front pages do an about-face | Amanda Meade

Toto Albanese was the undisputed star of the newspaper front pages on Monday morning after her master Anthony Albanese won the election. The headline writers were inspired by the little white dog – who now has her own unofficial Twitter account. “Albanese Unleashed”, said the Courier Mail; “I’m Top Dog, Toto”, said the Advertiser; “Ruff and Ready”, said the Daily Telegraph; and “Top Dog Flies High”, said the Herald Sun, throwing about the PM’s trip to Tokyo. The Australian featured Toto too, but was a little soberer with a simple headline “Albanese Does It”. Nine’s two city mastheads, the Age and the Sydney Morning Herald, which both backed Labor in editorials last week, chose photographs from Albanese’s coffee with Sally Sitou, who won Reid for the ALP, and the Marrickville community on Sunday morning.

Hello Australia! Dad thought getting me a Twitter account would be a good idea, so here I am! Woof!

— Toto Albanese, Australia’s 1st Dog 🐾🇦🇺 (@TotoAlbanese) May 24, 2022

For News Corp, Monday’s post-election front pages were markedly different in tone to those that had dominated the election campaign, and that was largely hostile to the then opposition leader: “PM warns of ‘vandal’ Albanese” (the Australian), “Albanese a ‘left-wing inner-city bomb thrower’” (Telegraph), “Is Anthony Albanese really up to this?” (Courier Mail), and “It’s not so Albaneasy” (Telegraph), which of course echoed the Liberal’s ad campaign, “It won’t be easy under Albanese”.

By the end of the week, a News Corp photographer was positioned outside Albanese’s Marrickville home, paparazzi-style, capturing the PM unawares in his pajamas, picking up the paper on his doorstep at 6.39 am. The pictures of the chaotic Labor leader were run across the stable in the Australian, the Telegraph, the Herald Sun, and the Courier Mail on Friday, signaling the spotlight is on his every move.

Seven stars survive the bus, then miss the plane.

There weren’t many Canberra press gallery journalists who committed to being on the campaign buses for the entire six weeks. Still, Seven’s political editor, Mark Riley, chose the grueling regime and followed both leaders as they traversed the country. Riley stopped to host the third leaders’ debate and then the election night coverage on Saturday. On Sunday morning, he was required to take a PCR test at the commonwealth government offices in Sydney to travel to Japan with Albanese and Penny Wong, which he did before driving back to Canberra. Along the way, reporters and camera operators dropped like flies around him as they came down with Covid – as did Albanese.


Riley told Weekly Beast he developed a cough throughout the day; as he was doing live crosses into the national 6 pm bulletins from outside parliament, he was told the PCR was positive, and he had to isolate himself for seven days. “I had a shocker of a fever last night. Pretty crook today. Better I get it now, though, than last week, I guess. That would have been a disaster.” The Japanese ambassador helped Seven, rushing through a visa for Seven colleagues Rob Scott to take his place.

Hildebrand admits wrong (sort of)

It’s been fun watching the rusted-on Coalition supporters, in particular at Sky News, react to the thumping loss, including Paul Murray on Sunday night telling viewers: “Welcome to the first meeting of the new resistance” and Rowan Dean, the editor of Spectator and Outsiders co-host, having what can only be described as a meltdown on air. “Now we are faced with a hardcore leftwing government that will destroy the fabric of this nation,” Dean said, blaming the loss on Scott Morrison for “betraying his conservative base”.

Before the election, Joe Hildebrand, News Corp columnist, and Sky News presenter, wewasonfident the teals, or as he referred to them, the “multimillion-dollar vanity project of self-appointed climate crusaders in the wealthiest suburbs of Melbourne and Sydney,” would fail at the ballot box.

Catching up with this Quiet Australian at the Bundy Rum Distillery … can’t wait for Paul Murray Live tonight!!!

— Proud Aussie Matt Canavan (@mattjcan) May 26, 2022

It “is entirely possible that for all the millions of dollars plowed into this campaign by billionaire heir Simon Holmes a Court and other wealthy donors, the Teals may not win a single seat,” Hildebrand wrote last week.

After the election, to give him his due, he did admit he was wrong. “As it turns out, it appears I am far more in touch with the mood of the mainstream Australian electorate than I am with the political whims of eastern suburbs and bayside millionaires. Very happy to take that.”

Well-heeled readers

The Australian Financial Review, which supported the Coalition in its pre-election editorial, did make an admission of sorts this week, saying in an aside that it may have been out of touch with its well-heeled readers.

“The Australian Financial Review, for what it’s worth, called it for Labor but editorialized for the Coalition, despite this opinion being rejected by the electorates that form this newspaper’s subscriber base,” Rear Window candidly admitted. We are not sure the editor-in-chief, Michael Stutchbury, approved that line.

Noongar-English special edition

The West Australian has made a bold contribution to National Reconciliation Week by publishing the paper’s masthead as Marawar Boodjara.

Special bilingual Noongar-English front page of The West Australian tomorrow for the start of National Reconciliation Week 2022 (translated by the brilliant Alison Nannup) #auspol

— Anthony De Ceglie (@AnthDeCeglie) May 26, 2022

“Marawar is Noongar for the west, and Boodjara is the word for country,” the West said.

“We thank linguist Alison Nannup – who provides our daily Noongar word of the day on the Letters page … – for the translation.

“We are proud of our award-winning coverage of Indigenous issues, and the front page and special wrap-around pages continue that commitment as we highlight National Reconciliation Week.”

Slow and steady wins election ratings

ABC’s election coverage has emerged triumphant, winning the competitive Saturday night race against the commercials by a huge margin and getting a significant bump in the audience on Sunday and Monday as audiences looked to Aunty for post-election news and analysis.

Antony Green, a large part of ABC’s election appeal, has admitted he was a bit cautious about calling the result on the night due to the complexity of the vote.

The ABC’s election analyst told the Age: “We probably should have said earlier on the night that the government couldn’t win.”

ABC News Breakfast with Michael Rowland and Lisa Millar was so popular on Monday morning that the program beat Seven’s Sunrise for only the second time in its history.

The rating bump will be a relief for ABC’s director of news and current affairs, Justin Stevens, who jumped straight into leading the election coverage after he was appointed six weeks ago. And he’s very pleased with the result.

“We had more than 5 million Australians tune into our broadcast/video during election day, a 43% share of free-to-air broadcast primetime TV, and well over 5 million people coming to ABC News on the website and mobile app. The radio audience would have also been huge; we don’t have those numbers yet.

“So if audience figures in part show that people value what we do, that’s a pretty clear demonstration we’re delivering services and content that Australians find valuable.

“I think that was probably one of the biggest audience figures in ABC’s history on the weekend. And we’re at the center of that, and that’s great.”

Abuse condemned

But the popularity of ABC has a downside. Stevens says the abuse ABC presenters are subjected to on Twitter has led to several high-profile women leaving the platform. It is extremely concerning, and they are being offered extra support.

“It is a disgrace,” Stevens told Weekly Beast. “The vitriol people like Lisa Millar and Leigh Sales and other female presenters at the ABC more broadly are subjected to is a disgrace. So it has to be called out. The tenor and tone of discourse on platforms like Twitter have sadly gone very toxic.”

Stefanovic laments snubbing

Meanwhile, commercial TV king Karl Stefanovic has revealed he was upset to be passed over as host of Nine’s election coverage, handled by newsreaders Peter Overton and Alicia Loxley.

“I was upset that I didn’t host the election … It’s like doing all the preliminary games for two years and then missing out on the Super Bowl,” Stefanovic said. Maybe Stefanovic would have attracted a bigger audience than the 384,000 tuned in to Nine. Seven’s program had 373,000. ABC news channels (459,000) had more viewers than commercial networks. And that was on top of the 910,000 tuned into the main ABC channel.

Getting the party started.

ABC chair Ita Buttrose, recovering from back surgery, was the star guest at a low-key press event for the ABC on Thursday ahead of its 90th birthday celebrations next month.

ABC television executives Stevens, Michael Carrington, Sally Riley, and Jennifer Collins outlined their programming plans. At the same time, comedian Tom Gleeson quipped that media were free to walk around ABC’s Ultimo headquarters and see all the ABC staff “pretending not to be excited about the election result”.

After ABC programming was unveiled – including a history of Indigenous programming Looking Black and a second series of the acclaimed series The Newsreader – Buttrose cut a lavender and white birthday cake to share with screen talent, including Magda Szubanski, Virgina Gay, Natalie Abbott, and former Wiggle Emma Watkins.

Bella E. McMahon
I am a freelance writer who started blogging in college. I am fascinated by human nature, politics, culture, technology, and pop culture. In addition to my writing, I enjoy exploring new places, trying out new things, and engaging in conversations with new people. Some of my favorite hobbies are reading, playing music, making crafts, writing, traveling, and spending time with my family.